Konstlek på skämt och allvar

Datum:

|

Magasin III, Stockholm

Markus Schinwald

Tom 13/12 (med sommaravbrott)

Ett draperi skymtar
bakom en vägg, försvinner och dyker upp igen. Den svarta damhandsken i en liten
nisch har sex (!) fingrar, damskorna tycks sakna allt utom höga klackar, och
mannen i vit skjorta tvingas hålla sina armar permanent uppsträckta i en
uppgiven gest på grund av felsömnad. Eller är det en segergest, så som man kan
se fotbollsfansen agera när egna laget gjort mål?

Ingenting är riktigt vad det till en början synes vara när Markus
Schinwald skapar.

När skjutdörrarna av
frostat glas in till Magasin III: s stora sal dras ifrån på ett diskret tecken
från den nya utställningens curator Tessa Praun är det första som syns ett skåp.
Ett brunbetsat skåp, en garderob av det slag som brukar återfinnas på hotell
modell äldre. Eftersom konstnären som byggt utställningen sägs ha ett särskilt
intresse för kläder och mode förväntar man sig kanske en välfylld garderob som
inledning till hans utställning.

Markus SchinwaldMarkus Schinwald, Stage Complex (Virginia), 2015, stillbild ur video. Courtesy konstnären.

Men när skåpdörrarna öppnas och publiken bjuds att stiga in
visar sig skåpet vara en magisk entré till ett porträttkabinett, bestående av
utskrifter. Idel 1800-talsgestalter i tidstrogna kläder är avbildade i en svit
som sträcker sig genom större delen av rummet. Men nästan genast syns det att
något är ”fel”. Det är inte alls några normala porträtt av människor från ett annat
århundrade. Visst är de alla stilenligt klädda, men kläderna täcker inte bara
kropparna utan ofta även huvuden och ansikten. Och håruppsättningarna är minst
lika bisarra, hår som växer över ansikte och ögon, hår som draperats så att
hela ansiktet täcks, eller hår som likt ridåer faller ner och gömmer anletsdragen.

En magiker har intagit Magasin III i en utställning som också
fortsättningsvis ska visa sig vända upp och ner på vårt seende, överraska med
illusioner, bildlekar, skuggspel och obegripliga försvinnanden.

Den österrikiske konstnären Markus Schinwald skapar icke-existerande
rum och rumsligheter med en intrikat teknik. Figurer, män och kvinnor, som
tycks agera på väggar och i smala nischer, interagera med besökarnas skuggor.
Men egentligen är de bara projektioner. . Allt är en drömvärld, inget är fast
och tydligt, att ge sig den här utställningen i våld är at våga förlora det
mentala och visuella fotfästet och likt de märkliga porträtterade och
manipulerade 1800-talsporträtten förlora både identitet och roller. Att likt en
Alice våga sig in i Underlandet.

markus-schinwald-1

Markus Schinwald, Actuator 3 ,2015. Installationsvy. Courtesy konstnären. Foto: Christian Saltas, 2015

 

Markus Schinwald var Österrikes representant vid
konstbiennalen i Venedig 2011Han är född 1973 och numera bosatt och verksam i växelvis
Wien New York. Kropp och rum är dominerande element i hans både fysiska och
psykiska undersökningar i en rad skilda tekniker, även film. Utställningen som
är Magasin III: s storsatsning 2015 pågår (med sommaruppehåll) ända till 13 december,
vilket ger curatorn Tessa Praun och konstnären möjlighet till ändringar,
tillägg och förskjutningar i konceptet. Så kommer exempelvis filmen Dictio pii
som under våren ingår i utställningen att bytas ut mot ett annat filmiskt
bidrag, videoloopen Orient under hösten

dictio-piiMarkus Schinwald, Dictio pii, 2001. Stillbild från film. Courtesy konstnären.

Det är en härlig utställning, en visuell
teaterföreställning, en bitvis halsbrytande uppvisning av allt vad konsten
förmår, en konsthändelse full av finesser och underfundigheter. Magasin III,
som numera etablerat sig som det samtidsmuseum det faktiskt blivit, har lagt
ribban högt i det svenska konstlandskapet 2015. Modigt och utmanande. Fantasifullt
och magiskt.

Cristina Karlstam