En bild säger mer än tusen ord…

men ibland överskuggas bilderna av berättelsen bakom.

Market, Nordens största kommersiella konstmässa, denna 19:e i ordningen, större än någonsin med 51 gallerier och 150 konstnärer, företrädesvis från de nordiska länderna men även från Tyskland och USA visas denna helg!Om Market får hålla till på Liljevalchs med champagnebar, höll jämgamla Supermarket artfair för konstnärsdrivna gallerier, för några veckor sedan till i Skärholmens centrum, 2 tr ner. Utan champagnebar även om ett ukrainskt företag sponsrade med vin och vodka (!). (Undertecknad är i viss mån part i målet eftersom Cora haft en återkommande presentationsyta, dock utan alkohol.) På båda ställena härskar den vita kuben. På Supermarket var det rörigt och inte så välordnat men rätt kul med kreativt nätverkande och mycket bra konst. I synnerhet har en konstnärsgrupp från Turkiet stannat kvar i minnet. Tre kvinnor med konceptuella arbeten som bland annat berörde minnen kring politiska händelser. Skyddade av en stadsdel med ”kreativa kvarter”, enligt egen utsago.  På Market är det välordnat med snygga hängningar och något grönt som fluktuerar i luften. Är det våren som dröjer eller förväntan inför försäljning? BMW och SEB banken är samlare och sponsorer av konst och även av Market. Olika årsmodeller av bilar av märket BMW, dekorerade av kända namn som Lichtenstein och Warhol, medan banken stod för en video som informerade om synen på och samlandet av konst. Här ska det också tilläggas att i oroliga tider som dessa finns ett samarbete med Human Rights Watch och konstnären Aki Turunen, den senare har stått för en avsevärd donation, där avsikten är att lyfta fram den transformativa kraft som finns inneboende i konsten. Björkholmen Gallery stod för skrattspegeln med en tudelad banan, danska Dorothé Nilsson visade Julia Peirones trasigvackra bilder med unga flickor som aspirerar på föreställningen kring Marilyn Monroe och tyska Gregor Hildebrandt fick stå för”stardust”med ett av sina många verk kring LP-skivor och musikkassetter i halvmiljonklassen. 

Gregor Hildebrandt Agneta Kasten 2025

Men berättelserna som sagt…

Franska Sophie Calles broderade berättelser om brustna hjärtan och uppslagna förhållanden har något andäktigt över sig, innehållet till trots. Något så futtigt som ett skadat finger får fästmannen att inte möta upp i New Delhi som det var tänkt, och förhållandet var över. Sin vana trogen efterlyste Calle ,som ömsom kallas författare, ömsom konstnär, andras berättelser om brustna hjärtan. En handlade om ett möte på tunnelbanan i Paris. En kvinna med en packe EP-skivor som gråter över sin förlorade kärlek, ler snart igen när en svart man plockar fram just den skiva som handlar om om kärlek och sjunger den låten för henne.

I skarp kontrast till den romantiska kärleken är Arvida Byströms lilla bok In the Clouds.  Här är det cybersamtiden och den florerande pornografin som tar allt utrymme. Med hjälp av chattkonversationer och Ai och mestadels män, har Byström skapat pornografiska ”drömbilder”. Hennes eget ansikte är monterat på de märkligaste och rätt obehagliga föreställningar kring inte sällan deformerade kvinnokroppar. En fortsättning på den tidigare boken där Byström lyft fram jämförelsevis tämligen oskyldiga bilder som instagram plockat bort och censurerat som alltför nakna. 

Amerikanska/svenska konstnären Amy Simon visar lätt surrealistiska porträtt på människor med fokus på håret. Kvinnor eller män i olika åldrar är avporträtterade med ansiktet vänt bort från betraktaren ute i ett landskap. Det landskap som konstnären för tillfället befinner sig i, om det är i Toscana, Sverige eller New York. Håret finns som symbol för styrka och för ungdomlig kraft. Inom litteraturen såväl som inom konsten renässansmåleriet och även det moderna fotografiet. Covid fick henne att påbörja dessa arbeten berättar Amy Simon. Isoleringen, och att hon själv för första gången i livet lät sitt eget hår växa sig långt. 

En lång rad samtal kommer också att hållas på Market. Bland annat kring tolkningen av bilder och hur dessa kan användas som desinformation. Myndigheten för Psykologiskt försvar har gett Bildkonst Sverige i uppdrag att undersöka kopplingen. Ett annat är kring konsten som ett verktyg för mänskliga rättigheter och demokrati. Lars Nittve, Moderna Museet, kommer att samtala kring passionen för konst och som investering. KIN Museum for Contemporary Art, vårt nordligaste belägna konstmuseum, rapporterar från norr om polcirkeln!

Market Art Fair

16 – 18 maj 2025

Liljevalchs, Stockholm

Annonser

Populära artiklar


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *