En liten stor utställning

En stor liten utställning

Författare:

|

Datum:

|

Den visades i ett nyöppnat litet gårdsgalleri i Svartbäcken i Uppsala och pågick bara i tre dagar. Ett galleri utan minsta spår av glamour, ett kalt rum med råa oputsade väggar som bar spår av annan verksamhet än konstvisningar. Men ibland händer det att det mest oansenliga visar sig vara det mest angelägna. Såsom med denna utställning några november i Uppsala.

En liten stor utställning

Vindarnas dal är utställningens titel och den består av en handfull kritteckningar i olika format. I en och annan bild har konstnären inte nöjt sig med formatet på de oramade bilderna av moln och rök utan gått utanför bilden och fortsatt på den orappade väggen. På det här galleriet får man rita på väggarna, har konstnären själv sagt med illa dold förtjusning.

”Från den 24 februari har mitt digitala flöde varit fyllt av röken som kommer med bilderna från kriget som Ryssland då startade” skriver konstnären Natasha Dahnberg som skapat den lilla, stora utställningen.  Natasha Dahnberg är bördig från Ryssland och sedan flera årtionden bosatt och verksam som konstnär i Uppsala, men besöken i Ryssland där hon vuxit upp och fått sin konstnärliga utbildning har varit många och frekvent förekommande med utställningar också där. Men inte nu längre. Kriget har gjort att hon inte längre kan besöka sitt gamla hemland. Nu har hon ägnat hösten i Roslagen och i Uppsala åt att göra denna estetiska dokumentation av molnen över Östersjön och av de mentala orosmoln vi alla känner och känner igen inför de dagliga nyhetsrapporterna av ett  grymt och omotiverat krig i ett självständigt land i vår närhet. Det är moln av rök från ukrainska byar och storstäder, från nerskjutna  flygplan och båtar som skjutits i sank. Röken kommer också med de ukrainska barn som konstnären undervisar och umgås med på Uppsala konstmuseum där hon är verksam som curator och pedagog vid sidan av sitt eget omfattande konstnärskap i en rad olika tekniker och genrer.

”Röken har blivit större än molnen” skriver konstnären själv i introduktionen till sin utställning. En till omfånget liten men till dignitet och substans stor konstnärlig gestaltning, en utställning som fått titeln Vindarnas dal, lånat från en film om ”sju dagar av eld”, en apokalyps som svept bort vår civilisation. Natasha har studerat rök, sådan rök som kommer vid ett vulkanutbrott eller från kolkraftverk och lärt sig att känna igen och identifiera den rök som kommer från ukrainska städer, beskjutna av raketer.

Som betraktare av de här bilderna träffas man direkt av deras naket kraftfulla budskap, så drabbande och ofrånkomligt. Natasha Dahnberg har kanaliserat och givit kropp åt all den oro och förtvivlan vi alla delar inför ett obegripligt krig, kanaliserat, gestaltat och förvandlat det till konst. Med sin drivna teckningsteknik har hon förvandlat det ogripbara till den mest berörande konst jag sett på mycket, mycket länge.

Cristina Karlstam