Konst
Alberto García-Alix
Mindepartmentet Art and Photography, Skeppsholmen, Stockholm
Tom 15/5
Mindepartmentet Art and Photography startar onekligen sin verksamhet med att placera ribban högt när man bjuder in den spanske fotografen Alberto García-Alix som förste utställare i sina lokaler på Skeppsholmen i Stockholm. García-Alix, en av förgrundsgestalterna i La Movida den experimentella, kulturella rörelse i Spanien som uppstod efter Francoregimens fall. García-Alix har gjort sig känd som en utmanande, stundtals extrem testare av gränser för vad kulturen och konsten får syssla med och i vilka former man kan pröva dessa gränser. Hos Mindepartmentet på Slupskjulsvägen (bakom Moderna Museet) visar han ett par av de fotografier, alltid i svart-vitt som kan sorteras under kategorin gränsfall. Elena, kvinnan som visar sina stövlar heter en av dessa bilder; vad som visas är onekligen stövlar men det som drar blickarna till bilden är knappast hennes fotbeklädnader utan hennes utmanande position där könet exponeras fullständigt.
De sexuella orgierna liksom drogerna hörde väl till barndomsåren för La Movida; när man äntligen blivit kvitt censur och begränsningar skulle allt utmanas. I den här utställningen visar García-Alix att han kan mycket mer än så. Den nu 60-årige rebellen visar en rad självporträtt där den mänskliga ensamheten och sårbarheten lyser i ögonen, trots de groteska tatueringarna och den totala, utmanande nakenheten.
Utställningen i de nyrenoverade lokalerna (som kommer att utvidgas ytterligare) rymmer också porträtt av vänner och väninnor till konstnären, men även ett par bilder i storformat där García-Alix visar upp en allvarligare sida av sin fotokonst: bilden av havet är igen stämningsfull studie utan en rak, osentimental dokumentation av det som i verkligheten är en sjömans grav, och i bilden av fågelflocken som oroligt flygande kretsar runt ett kyrktorn har García-Alix hittat en enkel men verkningsfull metafor för vårt behov av tröst och förbarmande. Nådens timme, lyder titeln till det verket.
Hur man tänker fortsätta verksamheten i det nya fotocentret är ännu inte bekant i detalj. Men tanken tycks vara att skapa en mötesplats där konstutställningar kombineras med matupplevelser, föredrag, samtal och umgänge. Ett slags kulturhustänkande, men i lite mindre och kanske lite modernare form. Med tanke på att några av personerna bakom den nya konstscenen har en bakgrund i Kulturhuset i Stockholms centrum är det konceptet ganska naturligt.
Osvuret är bäst, men starten gör att man bör följa Mindepartementets verksamhet uppmärksamt i fortsättningen. Om man håller ribban lika högt även i kommande val av utställande konstnärer bör institutionen kunna bli ett forum att räkna med. Och till skillnad från Fotografiska (!) räknar man med att kunna ha fritt inträde till sina utställningar.
Cristina Karlstam
cora.se
Översta bilden: Interiör Mindepartementet. Stockholms nya fotoscen.