Cora pren

04 maj 2014

Pussy Riot-protest i Uppsala

Av: Yvonne Ihmels

En Pussy Riot-demonstration i konstform äger just nu rum i Uppsala. Tre fria kulturaktörer har etablerat ett samarbete som fått sin inledning på högsta internationella nivå genom utställningen Action in Art, invigd på självaste 1 maj. Platsen är inte Konstmuseet i Uppsala slott utan en lokal med helt annan historia och funktion. Köttinspektionen på Strandbodgatan […]

En Pussy Riot-demonstration i konstform äger just nu rum i Uppsala. Tre fria kulturaktörer har etablerat ett samarbete som fått sin inledning på högsta internationella nivå genom utställningen Action in Art, invigd på självaste 1 maj. Platsen är inte Konstmuseet i Uppsala slott utan en lokal med helt annan historia och funktion. Köttinspektionen på Strandbodgatan 3, på kort gångavstånd från järnvägsstationen, har plötsligt blivit en konstlokal när konstnärsguppen HAKA tillsammans med Teater C och danskompaniet Autopilot intagit huset.

image

Fasaden på Köttinspektionen är varmt tegelröd och upptill prydd med ett så kallat bukranion, en avbildning av ett tjurhuvud, vanligt i grekisk-romersk arkitektur. Huset, beläget mitt i Uppsalas nuvarande centrum, är ritat av stadsarkitekten Gunnar Leche som satt sin arkitektoniska prägel på många av Uppsalas karaktärsbyggnader.

När huset invigdes 1930 var det som säte för den så kallade köttinspektionen mitt i den dåvarande kreatursmarknaden i Uppsala. En tid var huset sedan säte för Uppsala auktionskammare.

Nu är det under några intensiva majdagar (tom 11/5) det rum där man kan se den i Ryssland förbjudna installationen White Circle tillsammans med några andra verk av sammanlagt fem ryska, finska och svenska

konstnärer. Konstnärsgruppen HAKA (Helena Laukkanen, Anna-Karin Brus, Katarina Sundkvist-Zohari, Agneta Forslund och Natasha Dahnberg) ställer den här gången inte ut själva utan fungerar som curatorer för detta unika samarbete med konstnärer från andra delar av världen.

Det är inga okända deltagare från dagsaktuella Ryssland som medverkar. En av deltagarna är medlem i högaktuella Pussy Riot, en annan i kollektivet Feministisk penna, vars verksamhet har beskrivits i en artikel i Cora nr 35/2013 av HAKA–medlemmen Natasha Dahnberg. Vid ett seminarium i Uppsala i samband med utställningen beskrev konstnärerna Lusine Djanyan och Aleksei Knedlyakovsky sitt arbete med politisk konst i hemlandet och de svårigheter som ständigt sätter käppar i hjulet för deras konstnärliga verksamhet.

image

Victoria Lomasko Fångarna från 6 maj samt Lusine Djanian och Aleksei Knedlyakovsky Den vita cirkeln

Det är också deras installationer om de politiska demonstrationerna i Moskva 2012 mot fusket i presidentvalet och i Mordvinien 2013 till stöd för aktivisterna i Pussy Riot som är utställningens allra starkaste kort. Med hjälp av hundratals små pappersdockor försedda med protestplakat har konstnärerna iscensatt den förbjudna demonstrationen. I svenska översättningar kan besökarna även ta del av de formuleringar på plakaten som gjort att installationen inte får visas i Moskva. Det är ett verk som trots sin ganska enkla utformning drabbar besökaren med en kraft och tydlighet som vi i väst har svårt att förstå men som de ryska konstnärerna har att räkna med ständigt. Försök att visa verket har gjorts, men censuren slog genast till och omöjliggjorde visningen. ”Vi är stolta att visa detta omdiskuterade och viktiga verk i Sverige” skriver man i pressmaterialet till utställningen.

Svenska Liv Strömquists expressiva serieteckning om intimkirurgi har tveklöst sina poänger som ett inlägg till förmån för kvinnors rättigheter, men väger ändå tämligen lätt jämfört med Viktoria Lomaskos domstolsteckningar ned sitt klara uttryck och kraftfulla linjeföring. Det är själva domstolsprocessen mot Pussy Riot som visas i Uppsalautställningen, ett långt ifrån riskfritt sätt att ställa sitt konstnärskap i oppositionens tjänst,

Finska Minna Suoniemis videoverk Miss Kong slutligen berör liksom Liv Strömquists arbete ett tabubelagt område, kvinnlig identitet, kroppslighet och sexualitet. Feministiska budskap hör inte till det som den ryska censuren gillar, och Suoniemis intensiva videofilm av en hoppande kvinna blir ett i sin tysta kroppslighet vältaligt inlägg i debatten om kvinnors lika rättigheter och friheter.

Med den nya kulturplattformen och dess radikala profil har Uppsala åter befäst sin ställning som ett av Sveriges mest intressanta konstfora just nu. Hur länge man kan bli kvar blir som alltid ytterst en fråga om ekonomi och således om kommunens välvilja gentemot sina aktiva kreatörer. HAKA-gruppens fem medlemmar är liksom de andra beredda på flerårig verksamhet.

image

På Konstmuseet pågår ännu en månad (tom 9/6) utställningen där fyra konstnärer hemmahörande i Mellanöstern aktualiserar ett fortsatt komplext politiskt problem i världen. Med Action in Art riktas samtidigt strålkastarna mot det Ryssland som i dessa dagar toppar alla nyhetsmediers agenda. Och om mindre än två veckor invigs den stora internationella konst- och performancefestivalen Friktioner i Uppsala med den ryske konstnären Oleg Kulik som särskilt inbjuden gäst. Friktioner liksom Kulig presenteras i det senaste numret av Kulturtidskriften Cora (nr 36/2014) där HAKA-konstnären Natasha Dahnberg intervjuar konstnären som väckte världens konstintresse genom att agera hund vid en berömd utställning på Färgfabriken i Stockholm. 1996.

Cristina Karlstam

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.