Cora pren

20 jun 2013

Åländska minnen i Norrtälje

Av: Yvonne Ihmels

Power of Seeing, videoloop. Rita Jokiranta, Norrtälje konsthall Konst Norrtälje konsthall Människor och minnen Ett urval från Ålands konstmuseums samlingar Tom 15/9 Danmark har sin Skagenkoloni, en grupp konstnärer som vid 1800-talets slut samlades på Jyllands nordspets och kom att utveckla sin egen berömda estetik med havet och ljuset som viktiga beståndsdelar. Betydligt mindre känd […]

Power of Seeing, videoloop. Rita Jokiranta, Norrtälje konsthall

Konst

Norrtälje konsthall

Människor och minnen

Ett urval från Ålands konstmuseums samlingar

Tom 15/9

Danmark har sin Skagenkoloni, en grupp konstnärer som vid 1800-talets slut samlades på Jyllands nordspets och kom att utveckla sin egen berömda estetik med havet och ljuset som viktiga beståndsdelar.

Betydligt mindre känd är den åländska motsvarigheten till Skagenmålarna, konstnärer som mellan 1886 och 1914 tillhörde den så kallade Önningebykolonin på Åland. Nu har man chansen att lära känna några av dessa konstnärer när Ålands konstmuseum celebrerar sin 50-åriga verksamhet med en utställning. Samtidigt firar Norrtälje konsthall sina 30 år och gör det med att låta de åländska kollegerna invadera konsthallen vid Norrtäljeån några sommarmånader.

Önningebykolonins grundare och centralgestalt Victor Westerholm hör givetvis till de konstnärer som är representerade i utställningen. Westerholms målning Eckerö postbrygga har en central plats i detta urval (målningen har till och med varit frimärke!). En samlingsutställning som inte bara ser tillbaka utan som vågar blanda gammalt och nytt, låta traditionellt porträttmåleri av sådana kända målare som svenske JAG Acke och Hugo Simberg möta vår egen tids uttryck. Och man gör det med en modig och originell hängning, där tematik och valfrändskap gång på gång tillåts bryta kronologin. Resultatet blir en spänstig, stimulerande utställning av ett slag man knappast väntat sig.

Det är konsthallens chef Daniel Werkmäster som vågat sig på en så bitvis halsbrytande kombination av verk som här är fallet. Så får exempelvis de traditionella landskapsmålarna från förra århundradet dela utställningsrum med Johan Scotts djärva expressionism. I entrén möter besökaren en nutida, föga respektfull version av det klassiska motivet S: t Göran och draken, utfört som lustig tygskulptur. Det är konstnären Pauliina Turakka Purhonen som handskas så fritt med det gamla hjältemotivet.

Över huvud taget är kvinnorna ovanligt väl representerade i det urval verk som ingår i utställningen. Hanna Rönnberg, och Elin Danielsson-Gambogi, båda medlemmar i Önningebykolonin, är lika självklara som sina manliga kolleger. Och går vi till vår egen tid är det kvinnor som Rita Jokiranta, Henrika Lax och Maria Duncker som gör ett besök i Norrtälje konsthall till något man gärna vill rekommendera. Rita Jokinens videoloop Power of Seeing från 2007 fungerar nästan som ett emblem för hela utställningen. Det handlar om seendet, konstnärernas och publikens, och det gjorde det även när JAG Acke målade sitt suveräna porträtt av Elin Danielsson 1887 eller när Sigrid Granfeldt någon gång i början av 1900-talet målade Läsande dam. Och när Hanna Rönnberg1920 valde interiören till en belgisk kyrka som sitt motiv blev det en liten pärla som man nu frimodigt låter dela rum med Henrika Lax monumentala målning Förbi i gråskalans alla valörer. 

Så stimulerande och okonventionellt kan en samlingsutställning också se ut!

Cristina Karlstam

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.