Scenkonst
Stockholms stadsteater, Lilla scenen: Utsålt, en revy av Babben Larsson, Mikael Tornving och Adde Malmberg. Regi: Adde Malmberg och biträdande regissör: Lasse Karlsson.
Trots att den borde passa som hand i handske i dagens turbulenta politiska verklighet har teatergenren revy gått på sparlåga ett tag. Det har varit tunt med efterföljare till Hasse och Tage, som använde det svenska kulturarvet som bollplank, till ordekvilibristen Povel Ramel eller till textleverantörerna Jolo och den i dag nog helt bortglömde Kar de Mumma. För att nämna några av mästarna från förr. Desto fler har ägnat sig åt att vara ståupp-komiker, en egentligen svårare form för scenframträdanden med lika höga krav på utövaren själv som på innehållet.
Det i stort sett lediga utrymmet för slagkraftiga kommentarer, ironiska nålstick, parodier och satir över sådant som tål att skämtas med tar Stockholms stadsteater nu i anspråk med den samhällskritiska revyn ”Utsålt”. Tre inom svensk underhållning välmeriterade ringrävar står för texten, Adde Malmberg, Babben Larsson och Mikael Tornving. Den tvetydiga titeln kan syfta på åtskilligt i vår dagsaktuella värld, beroende på vilket perspektiv man väljer. Marknadsförarna hoppas nog på den dem närmast liggande associationen. Med en socialdemokratisk regering vid makten är det svårt att tala om en förödd välfärd.

De politiska anspelningarna är också i övrigt tämligen beskedliga. Själva säger skådespelarna med eftertryck, att de inte vill kränka någon. Men den ironiska försiktigheten driver de några snäpp för långt. Här och var hade det inte skadat om man varit lite vassare och vågat utmana mera. Tillfällen saknas inte. I det sammanhanget skiljer sketchen med moderatledaren Anna Kinberg Batra ut sig. Rakel Wärmländer gör henne dels till en bokstavlig nickerdocka i kroppsspråk och halsrörelser, dels till en politiker som inte står förebilden efter, vare sig i tonfall eller musklerna i ansiktets nedre del. Den fullträffen tar man gärna med sig hem efteråt. Nuvarande statsministern Löfvén slipper betydligt lindrigare undan. Om det skall tolkas som att denne saknar egna uttryck utan kantigheter får väl visa sig så småningom.
De snälla tilltalen dominerar annars i den här föreställningen. Det blir lite av familjefest över det hela, när aktörerna drar in publiken i skeendet och sprider den gemytliga stämningen på scenen långt upp i bänkraderna. Till privatlivets domäner hör mobiltelefonerna, som mest isolerar och ökar på kontaktlösheten människor emellan. Där ingår även en stressad småbarnsmamma utförd av Sofia Bach, så fylld av alla krav att hon inte ens har tid att vårda sin hjärtinfarkt. En skäggprydd Kalle Westerdahl framför en mångbottnad hyllning till surdegsbrödet. För att inte tala om Adde Malmbergs lycka över att han skall bli farfar.
Samhällsfrågorna representeras av benägenheten i vårt land att slå dövörat till inför världsproblemen. Något som dock kontrasteras mot dagens engagemang för tiggare och flyktingar. Rakel Wärmländers visa till Marika Willstedts celloackompanjemang är ett ömsint inslag. Charterfamiljen i den grekiska övärlden är stämd i en annan tonart och bygger på en överraskningseffekt. Det gör även den inte lika råa scenen från arbetsförmedlingen. Upplösningarna skall därför inte avslöjas här. Men visst är det galghumor som fungerar. När Mikael Tornving hyllar närvarande ”kulturtanter” förblir inte ett öga torrt. Alla pendlare kommer säkert att ha stort utbyte av Elisabet Carlssons och Tornvings dialog om tågbolagens ansvarsområden. Akademikersatiren med en rotvälska av språkhistoria och grammatik går heller inte av för hackor.
Adde Malmberg är i mer än en bemärkelse styråra för den här föreställningen och intar täten med imponerande auktoritet. Han, om någon, i det här sällskapet vet hur man får med sig publiken, skapar förväntningar och bygger upp en stämning fram till det utlösande skrattet. Mikael Tornvings militära förflutna får genomslag i en kroppshållning, som sällan skådats på en komediscen. Men det lyser också fram i hans pedagogiska förmåga, oöverträffbar i lektionen om invandringen. Tankarna går till Hasse och Tage under deras glansdagar, när man ser de bägge.
Över lag är skådespelarna föredömligt samspelta och lyrhörda inför varandras signaler och impulser i denna ofta godmodiga men för den skulle inte tandlösa nummerrevy. Även deltagande musiker är värda en särskild eloge. Malmberg muttrar mot slutet något om att föreställningen skulle kunna bli en tradition på Stadsteatern framöver. Det bör nya teaterchefen Anna Takanen ta fasta på.
Bo-Ingvar Kollberg
Cora.se
Stockholms stadsteater, Lilla scenen: Utsålt, en revy av Babben Larsson, Mikael Tornving och Adde Malmberg. Regi: Adde Malmberg, bitr regissör: Lasse Karlsson, scenografi: Hansson Sjöberg, kostym: Gudrun Rösnes, musikansvarig: Marika Willstedt, ljus: Alarik Lilliestierna, ljud: Lisa Norman och Magnus Ericsson, mask: Maria Lindstedt, dansinstruktör: Mattias Lundmark, videoprojektioner: Magnus Ericsson, dramaturg: Sofia Fredén. Aktörer: Adde Malmberg, Mikael Tornving, Sofia Bach, Elisabet Carlsson, Rakel Wärmländer och Kalle Westerdahl. Musiker: Marika Willstedt, Jacob Birgersson och Mats Persson.