Vi finns i monter A02:65 under hela bokmässan samt;
På torsdag 16.00-16.45 “Finns ett kvinnligt språk?” Marlene Streeruwitz samtalar med Yvonne Ihmels. Arrangör: Tre länder ett språk i samarbete med Kulturtidskriften Cora. Plats: H1 (Seminariekort krävs)
På fredag 14.00-14.45 “Feminismens olika språk” Ett samtal mellan tre feministiska författare från öst-, väst- och centraleuropa: Marlene Streeruwitz, Gabriela Adameşteanu, Ana Luisa Amaral. Moderator: Yvonne Ihmels. Arrangör: Tre länder ett språk i samarbete med Instituto Camões, Rumänska kulturinstitutet och Kulturtidskriften Cora. Plats: Monter C02:02/Rumänien i fokus
På lördag kl 15.00 kan du möta och samtala med författarna Marlene Streeruwitz och Anne-Marie Berglund i Coras monter A 02:65. Anne-Marie Berglund skriver i Cora under rubriken Hors Dóeuvres, smått vresiga recept att användas i en makaber tillvaro. Anne-Marie Berglund är mottagare av Frödingpriset som kommer att delas ut på bokmässan och efter detta läser hon nyskrivna texter i Coras monter lördag kl 15.00.
Marlene Streeruwitz är Coras gäst i samarbete med Österrikes ambassad på Bokmässan 2013 – av många en efterlängtad författare! Missa inte seminariet med denna omdebatterade och prisbelönta författare på torsdag kl. 16.00 i H1. I ett samtal med kulturjournalisten och Coras grundare Yvonne Ihmels, diskuterar Marlene Streeruwitz kring litteraturen och politiken och hur förbliva feminist!
I det aktuella numret av Cora(#34) finns ett nyöversatt stycke ur Die Schmerzmacherin (Smärtans ängel) för vilken Marlene Streeruwitz belönades med Bremer Literaturpreis 2012.
Som alltid när det gäller Marlene Streeruwitz plockar hon upp ett aktuellt ämne och gör det till sitt. Med en ovanlig musikalitet i språket har hon i Die Schmerzmacherin skapat en förtätad prosaberättelse om en ung kvinna – Amy, som haft en tuff start i livet men som lärt sig att dra växlar på sitt utseende. Amy har sökt sig till en privat insatsstyrka, där kalla kriget tycks ha dröjt sig kvar, och där det mördas och torteras mer än det skyddas mot terrorn. Amy reser med vaktstyrkan till Afghanistan och försöker inordna sig i detta kallhamrade system, tills hon blir utsatt för en våldtäkt och försöker kliva av. Romanen beskriver ett samhälle där individen alltmer förlorar kontrollen över sitt eget liv och förlusten av sin identitet, och inte minst det beklagliga faktum att en kvinna i vår moderna tid fortfarande är som en fredlös, som när som helst kan utsättas för våld.
I Kulturtidskriften Cora (nr34) möter vi även den framgångsrika ryska konstnären Tasia Korotkova. I serien Laboratoriets landskap, beskriver Korotkova ett Ryssland där debatten kring surrogatmödraskap för länge sedan tycks avslutad, om den överhuvudtaget existerat. Genom att hämta upp en gammal hållbar målarteknik låter hon det förflutna ge relief åt ett tänkbart framtida scenario.
Anders Bodegård, återger tankar kring Wislawa Szymborskas liv och lyrik, med anledning av utgivningen av hennes sista diktsamling – Nog nu.
Litteraturkritikern Bo-Ingvar Kollberg reflekterar kring österrikisk litteratur och konstaterar att det obeständiga är det enda säkra.
Feminismen i Rumänien är en allwave-röresle, men vart kvinnorna vägen i danska Arkens utställning undrar konstkritikern Cristina Karlstam.
Att leva i Serbien idag är som att leva kvar i Srebrenica, säger dramatikern Borka Pavićević. Man har inte gjort upp med det förflutna och den stora förbrytelsen döljer den lilla. 2014, är det tjugo år sedan hon grundade Center for Cultural Decontamination (centret för kulturell avgiftning)i Belgrad.
Hoppas vi möts på bokmässan i Göteborg. Varmt välkommen till seminarier och monter A02:65 där du även möter några av våra medarbetare!
Redaktionen på Cora!