Frida Uhl tar oss ut i världen

Datum:

|

Låt oss redan från början slå fast; vilken lycka för en ung skådespelerska i vardande som Hanna Nygårds att samarbeta med en nyskapande, experimentell regissör som Anna Pettersson. Jag ska inte sticka under stol med att jag nästan kunde känna mig lite avundsjuk.

Här på Strindbergs Intima Teater har regissören och skådespelerskan skapat det utrymme som behövs för att säga något.

Detta något kan vara att i den ena uppsättningen efter den andra utforska dagens samhälle dels genom författaren, dramatikern och människan August Strindberg, men framför allt genom de kvinnor som levde tillsammans med honom; Siri von Essen, Frida Uhl, Harriet Bosse, starka framstående kvinnor, alla med en egen karriär.

Frida Uhl, som lite slarvigt brukar omnämnas som Strindbergs andra hustru, räcker bokstavligen ut tungan åt etablissemanget redan tidigt. Efter att i tio år varit mer eller mindre instängd på klosterskolor är Frida Uhl redo att ta världen i besittning och hon tycks hemma överallt. London, Paris, Berlin ligger för hennes fötter. Med en pappa som publicist får hon ett manligt yrke som kritiker och snart umgås hon med tätskiktet intellektuella där hon också möter den gode August Strindberg, som visar sig besitta minst lika goda divalater som henne själv.

Hanna Nygårds i pjäsen Frida Uhl på Strindbergs Intima Teater

Jag ska ta bort epitetet ”i vardande” eftersom Hanna Nygårds gör en rolig, förtjusande och driven tolkning av en ung kvinna som vill något mer än enbart ”villa, volvo och vovve” för att uttrycka sig krasst. Med allt vad hon förmår visar hon också på allt en ung kvinna tvingas kämpa mot, då som nu. Att #metoo haft ett ord med i laget när det gäller ett VARFÖR vi går med på mäns förtryck av kvinnor, i synnerhet på teatern.

Två primadonnor i en föreställning brukar inte fungera, så inte heller äktenskapet mellan A. Strindberg och Frida Uhl. Inte sällan slutar det i konvulsioner och självskadebeteende dock inte för den tidens Frida Uhl.

Hanna Nygårds tar oss ut i världen i sin gestaltning av Frida Uhl , författaren, kritikern och inte minst kulturkvinnan bevandrad inom det kulturella och liberalt sinnade skikt som fanns i den tidens Mellaneuropa.

Hanna Nygårds och Anna Pettersson har utgått från Frida Uhls egna anteckningar i sitt arbete med uppsättningen. Jag tänker att den borde översättas till tyska och spelas i Wien, där Frida Uhl föddes. Och om de inte redan gjort det borde Österrikes ambassadör i Sverige mitsamt kulturattaché snarast ila till SIT och klappa händerna åt den insikt i vad en wienska som Frida Uhl kunde åstadkomma innan det var dags för den stundande katastrofen.

Gå och se Frida Uhl på Strindbergs intima teater redan ikväll! Innan det är försent!

 

 

Frida Uhl på Strindbergs Intima Teater  April 28,29; Maj 2, 6; Juni 1 och Augusti 19:e

av Hanna Nygårds och Anna Pettersson

På scén: Hanna Nygårds

Regi: Anna Pettersson

Kostym: Anita Darmark

Mask: Alexander Wernersson

Ljud och ljus: Gustave Lund