Uppsalas alternativa, konstnärsdriva konstscen Köttinspektionen, överraskar då och då med riktigt sevärda utställningar. Bakom aktiviteterna står konstnärskollektivet HAKA bestående av fem konstnärer, en teatergrupp och ett danskompani. Det är HAKA som nu curerat Eva Högbergs utställning i de oglamorösa lokalerna nära Resecentrum.
Konstnär okänd. En saga om kärleken, kallar Eva Högberg sin utställning som tar sin utgångspunkt i ett enkelt litet collage hon en gång för länge sedan köpet vid mentalsjukhuset Ulleråkers julmarknad och som sedan dess följt henne med sitt berörande budskap. En liten kvinna, klädd till brud; ett uttryck för en önskan, en längtan? Tavlan rörde vid mitt hjärta och hennes längtan blev min, skriver Eva Högberg i den vackra lilla utställningskatalogen. Vem var hon som skapat den lilla bilden? Vad hade hon för drömmar, hur såg hennes längtan ut? Temat väckte konstnärens lust att fundera vidare och omsätta sina tankar i konst.
Eva Högberg är poet, i bild, i ord. Och som ett svar på den längtan hon tyckt sig se i den okända lilla bilden gestaltar hon sin egen längtan i form av en kvinnogestalt som likt figuren i det lilla oansenliga collaget försetts med en brudslöja som lyfter i vinden. Högbergs skulptur är en väldig kvinnogestalt, på en gång bräcklig och stark, kvinnan som ett träd som sträcker sina grenar uppåt mot en tänkt himmel. Förankrad i jorden men med drömmar som flyger högt likt brudslöjan.
”Hon sålde sin längtan på julmarknaden”, skriver Eva Högberg i katalogen; ”Vad gjorde jag med min?” Så vidgar hon den okändas anonyma tankar och gör dem till sina egna och till betraktarens. Kvinnodrömmar, men knappast om en osynlig brudgum. Det finns ett starkt feministiskt drag i Eva Högbergs konst, också när det som här är bruden som står i fokus. Hennes kvinnoskulptur står själv rak som ett träd, utan manligt stöd.
De båda verken exponeras i ett mörklagt rum med riktad belysning direkt på konstverken, och i ett angränsande rum har Eva Högberg fortsatt att i text, objekt och ljud variera sitt tema, en kärlekssaga. En handfull objekt, ett musselskal, en liten barkbåt, placerade på fundament, utgör ett slags rekvisita till den berättelse som installationen förmedlar. Hjärtpunkt i detta metaforiska kärleksdrama är en liten sten med knappt läsbar inskription, så liten att den kunde rymmas i handen, så oansenlig och ändå så betydelsefull. Stenen behandlas också i katalogtexten, där längtan efter kärlekens paradox formuleras explicit: ”Alltid finns du i min närhet/aldrig kan jag nå dig.”
Okänd konstnär är en liten ädelsten bland samtidens mer storvulna och pretentiösa estetiska uttryck. Till och med midsommarhelgen kan den ses i det vackra gamla röda huset Köttinspektionen vid Rödbodgatan i centrala Uppsala, ett stenkast från järnvägsstationen.
Konst
Köttinspektionen, Uppsala
Konstnär okänd, en saga om kärleken av Eva Högberg
Tom 27/6