Spelman Birgitta Nehrman
Konst
Birgitta Nehrman, När diktarnålen sjunger
Galleri Strömbom, Uppsala
Tom 24/11
En liten konsthändelse i det tysta: 17 nya grafiska blad av en av Sveriges allra främsta grafiker. Med torrnålen som sitt redskap skriver Birgitta Nehrman sin bildpoesi; utställningstiteln hos hennes Uppsalagalleri Strömbom lyder När diktarnålen sjunger, en titel som väl beskriver Nehrmans sympatiska grafiska dialekt.
Birgitta Nehrmans motivkretsar är välbekanta, tidigare utforskade och uppenbarligen så rika att de håller för idel nya blad: människor, oftast endast ansikten, men ibland hela figurer, katter, fåglar och inte minst interaktionerna mellan dessa aktörer är ständigt återkommande i den nehrmanska diktarvärlden.
Det ömsinta förhållandet mellan människa och djur får i den nya kollektionen ett alldeles särskilt tilltalande uttryck i torrnålen Ligg på min arm. En kvinnogestalt har format sin arm till en omslutande bädd för katten. I en annan bild är det kattan själv, hon som bara kom och bestämde sig för att bo hos konstnären, som är huvudpersonen, i konkurrens dock med sina tre ungar som redan hittat fram till den åtråvärda modersmjölken. Andra katter tar upp dansen med husets föremål som moraklockor och möbler, eller tronar i egen rätt som en suverän trio i gräset.
Det här är bilder med nära släktskap till konstnärens tidigare grafiska blad som Den sjuka katten eller Den lyckliga katten, små mästerverk som nästan blivit klassiker.
Birgitta Nehrmans enkla, lätta sätt att teckna sina gestalter tycks vara resultatet av ett stort berättarbehov, en teknisk färdighet, erfarenheter av en mångårig verksamhet som bildpoet med torrnålen som det sjungande vapnet i den dagliga livsföringen. Idylliskt, kan det tyckas, men det saknas inte mörka moln på konstnärens diktarhimmel, redovisade bland annat i torrnålar som Oväder eller i Änglavakt.
Vad allt kan inte en konstnär med redskapen i sin hand åstadkomma. Det sjunger förvisso som Birgitta Nehrmans bilder, innerliga, estetiskt tilltalande konstverk i den gamla goda svartvita grafikens tradition. Frågan är om der finns någon annan konstnärlig genre som når sådan direkthet och innerlighet som just grafiken, och Birgitta Nehrman är definitivt en av dess främsta företrädare.
Cristina Karlstam