Bilder av stadens själ

Datum:

|

image

Konstbok

Utsnitt

Grafik av Mikael Kihlman

Almlöf förlag

Mikael Kihlman är en av Sveriges många skickliga grafiker med den klassiska torrnålstekniken som sitt dominerande arbetssätt. Falugrafikern Axel Fridell är en av Kihlmans förebilder, skriver Cristina Karlstam

Kihlman är också en ofta återkommande utställare, såväl internationellt som i Sverige. Sommaren 2012 visade han sin utställning Utsnitt hos Galerie Manière Noire i Berlin och därefter hos Finlands konstgrafiker. Nu visas hans utställning Utsnitt hos Grafiska Sällskapet i Stockholm (tom 13/2). Bilderna från Utsnitt har nu också blivit en bok med samma titel, utgiven avAlmlöfs förlag och med introducerande text av Karl Haskel.

image

Bron, torrnål, Mikael Kihlman 1991 – 92

Utsnitt är precis vad titeln säger: delar av den stora väntande presentationen av Kihlmans grafik som kommer på Dalarnas museum 2014. Men titeln kan också mycket väl läsas som ett urval i vidare mening ur ett konstnärskap som präglas av konsekvens och fingertoppskänslighet när det gäller inte minst att avläsa det som kunde kallas ”stadens själ”.

”Staden” i Kihlmans verk är dunkla gränder i dämpat kvällsljus eller nattlig svärta, kullerstens- eller asfaltgator, inte sällan med blänk av ett regn som nyss upphört. Det finns en ton av vemod och enslighet i Kihlmans stadsstudier, som mer handlar om stämningar och känslor än om redovisning av konkreta miljöer. I den mån människor förekommer i bilderna är de ofta bortvända, kanske på väg ut ur bilden. En katt slinker runt gathörnet, en spårvagn närmar sig, bilarnas lyktor lyser tillfälligt upp en gatstump. Man tycker sig ibland höra några vilsna jazztoner, kanske en bluesmelodi, man lockas att stanna upp, lyssna efter stadens ljud, eller lyssna inåt. 

Mikael Kihlmans bilder handlar lika mycket om betraktarens inre vandringar som om de fysiska gator han låter träda fram genom sina ristningar i plåten. Det är trolskt, någon gång lite skrämmande; vad är det för en nattspårvagn som närmar sig, liksom lösgjord ur ett nästan existentiellt mörker som tycks evigt? Varför är det duvor och bilar, inte människor som dominerar stadsrummet i en annan bild? Ser vi i själva verket just skildringar av existentiella tillstånd, gestaltade med en virtuos precision? Något har (kanske) hänt, vi vet inte vad, ser bara spåren av något förlorat. Och alla de tunna ledningstrådar som ofta korsar luftrummet i Kihlmans bilder, är de tecken på kommunikation och överlevnadsmöjligheter, mitt i det hotfulla mörkret och den ödsliga tomheten?

Några städer är namngivna, Berlin, Venedig, andra inte; känslan av att befinna sig någonstans i Centraleuropa är påtaglig, inte bara därför att Kihlman är ett stort namn i Polen eller att hans estetiska dialekt har släktskap med den rika polska rika grafiktraditionen. Det är stadsbildernas egenart som ger mig känslan av att vara på besök i ett Europa som kanske numera bara finns i konstnärens minne och i de bilder han förmedlar till sin samtid.

Frågorna som Mikael Kihlmans bilder väcker är många, vår fantasi tillåts vandra på hans gator, spegla sig i vattenpölarnas blänk, flyga längs telefontrådarna eller våga sig upp för den vindlande trappan; vart den leder vet vi inte, inte heller vilken flod det är som den ensamme mannen i en annan bild vandrar längs.

Utsnitt är en lockande vacker bok, sobert formgiven av Karin Almlöf, dessutom flerspråkig (förutom svenska också finska, tyska och engelska). En värdig presentation av ett av den svenska samtida grafikens allra intressantaste konstnärskap.

Cristina Karlstam

0
0
1
2
14
獫票楧栮捯洀鉭曮㞱Û뜰⠲쎔딁烊皭〼፥ᙼ䕸忤઱
1
1
15
14.0

Normal
0

21

false
false
false

SV
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:Cambria;
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}