31 Aug 2017

Självsäker kvinnlig höstupptakt

Av: Cristina Karlstam

Höstens verksamhet på ett par Stockholmsgallerier har inletts av två säkra kvinnliga konstnärer, Frida Krohn och Ebba Matz.

Stipendiatutställningar är ofta utmärkta tillfällen för den som vill orientera sig om vad som är på gång i den unga konstvärlden och kanske göra ett och annat fynd. Bonniers konsthalls årliga utställningar av Maria Bonnier-Dahlinstipendiater är ett sådant evenemang, Uppsala Konstmuseums presentation av utvalda stipendiater Anna-Lisa Thomson till Minne ett annat. I det senare fallet handlar det dessutom alltid om kvinnliga konstnärer enligt donators bestämmelser. Och de här stipendierna söker man inte; en konstkunnig jury reser årligen runt till de svenska Konsthögskolorna och utser dem som ska belönas med en stipendiesumma och en utställning.

2013 var Frida Krohn en av de konsthögskoleelever som fick det prestigefyllda stipendiet Anna-Lisa Thomson Till Minne, Krohn var då elev vid Konsthögskolan i Umeå. När jag recenserade de belönades utställning för Cora dristade jag mig att skriva att Frida Krohns (och de andras) namn var värt att lägga på minnet. Jag berömde, i likhet med juryn, Krohns demonstrerade oräddhet inför den dekorativa ytan. Anslående och rikt varierat, skrev jag den gången om Frida Krohns arbeten som ställdes ut på Uppsala konstmuseum i början av år 2014.

Frida Krohn
Band
24/5 – 1/7 2017
Galleri Fagerstedt, Stockholm Sweden
photo: pär fredin

Nu återser jag Frida Krohn i hennes andra utställning för året hos Stockholmsgalleriet Fagerstedt där hon markerar galleriets 3-årsjubileum med utställningen Band Två. Och inser genast att de ord som gällde om Krohns estetik den gången är lika giltiga i dag. Utställningen är en utökad version av Band Ett som Frida Krohn visade på Galleri Fagerstedt i våras.

Efter att länge ha arbetat med papper, kopiator och sax har Frida Krohn nu återvänt till måleriet, ett måleri som domineras av färgen grå! Men som rymmer också palettens andra färger, som blandade blir just grått. I ett par av utställningens större målningar exponeras den form- och färgglädje som ligger som botten även i de små grå målningar som i antal dominerar utställningen.

Det finns ett anspråkslöst drag i det Frida Krohn visar när hon titulerar sina verk med namn som Små grå två, Små grå tre eller Små grå sex, en anspråkslöshet som inte innebär tvekan eller osäkerhet utan tvärtom kombineras med en självklar tro på den egna konstens uttryck. I de stora verk på flygplansplywood som ingår i utställningen excellerar Krohn i form och färg i band, spetsar, mönster och rosetter, alla i glada, lätta färger i ett måleri i olja. I hennes utställning demonstreras en lika naturlig som självklar tro på konstens egna kvaliteter, vare sig det handlar om två små grå målningar i ett hörn av utställningssalen eller i de utrymmeskrävande och utagerade stora målningarna i glada färger.

Installation view, Ebba Matz, 8 minutes 20 seconds, 2017, photo: Jean-Baptiste Beranger

Ebba Matz, Galleri Cecilia Hillströms första höstutställare, är ett etablerat namn i Konstsverige, inte minst med ett flertal verk i offentlig miljö. Född i Leksand 1963, utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hennes senaste offentliga verk är skulpturen Sch, tyst, lyssna, för Kungliga Musikhögskolans nya loggia, en skulptur skapad av ljud.

I sin nya utställning, 20 minutes, 20 seconds på Stockholmsgalleriet, visar hon installationer och skulpturer på temat tid. Här finns ett engagemang i människans påverkan på planeten i verk som omfattar jordglober med blästrad text, speglar, glaslinser, pärlor, kalejdoskop, kedjor och klot, men även litografier där den rusande tiden tycks ha tecknat sin omloppsbana i verk med titlar som Kaos, Splittring, Möte.

Floats 2017, Ebba Matz, 8 minutes 20 seconds, 2017, photo: Jean-Baptiste Beranger

Matz utställning tar spjärn mot samtida företeelser som Stardust i ett formspråk som är på en gång svalt, sakligt och laddat, rumsligt och lineärt.

I ett verk i järnplåt skriver konstnären en text som är allt annat än anspråkslös, snarare utmanande självsäker och övertygande. Jag läser den som hennes starka tro på sin konsts förmåga att om inte rädda världen så i varje fall påminna om dess fundamentala villkor:

This is not the end of the World, but you can see it from here.

Inga små pretentioner, men en osviklig tro på konstens betydelse! Och en bra utställning.

Cristina Karlstam

 

Konst

Galleri Fagerstedt, Hälsingegatan 18 i Stockholm

Frida Krohn

Tom 30/9

 

Galleri Cecilia Hillström Hälsingegatan 43 i Stockholm

Ebba Matz

Tom 30/9

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *