02 Feb 2014

Grafikveckorna i Uppsala – en säker tradition

Av: Yvonne Ihmels

Girls, fp-gravyr av Alexandra Kern.                                                                      Konst Galleri Strömbom, Uppsala Grafikveckor Tom 2/3  Att konstgrafiken lever, utvecklas och når ut till en intresserad […]

Girls, fp-gravyr av Alexandra Kern.                                                                    

 Konst

Galleri Strömbom, Uppsala

Grafikveckor

Tom 2/3

 Att konstgrafiken lever, utvecklas och når ut till en intresserad publik är i hög grad Grafiska sällskapets förtjänst. 2011 firade organisationen sitt 100-årsjubileum med en Triennal i Konstakademiens lokaler i Stockholm och med utgivningen av en bok, där såväl sällskapets som den grafiska konstens historia i Sverige presenterades.

Nu skriver vi 2014 och det är således dags för en ny triennal, den här gången lokaliserad till Uppsala konstmuseum där den kommer att fylla befintliga lokaler på Slottet. Men det är först i september i höst som Grafiska sällskapet kommer till Uppsala, som inte minst genom ambitiösa Galleri Strömbom kommit att bli en av de orter i landet som särskilt uppmärksammar en pålitlig konstnärlig genre genom sina årliga Grafikveckor.

En sådan infaller sedan tiotalet år tillbaka som galleriets öppningsutställning efter jul- och nyårsuppehållet. Så även i år, när tolv konstnärer visar sina verk.

Som alltid i galleriets grafikveckor är även denna gång en rad olika tekniker representerade, allt från traditionella träsnitt och etsningar till de senaste varianterna av vad som brukar kallas digitala tekniker. Det är konstnären Lawa (Lars Wallin) som på digital väg låtit så vardagliga ting som några flyttkartonger utgöra motiv i rytmiskt uppbyggda kompositioner i tekniken kompugrafi. Inte minst den raffinerade färgsättningen intresserar.

Lawa har bland annat sällskap av mästaren Denis Stéen, som visar vad man kan göra med träsnittstekniken.  Och Arnold Hagström visar prov på hur monotypier kan brukas på ett ganska djärvt sätt, både vad gäller motiv och utförande.

Men det är en handfull kvinnliga konstnärer som övertygar mest i årets Grafikveckor. Kerstin Bergmans etsningar/collage har barnen och familjen som dominerande motiv, men det är långt ifrån några traditionella, konventionella familjeidyller som visas. Formspråket präglas av djärvhet och expressiv förmåga att välja det väsentliga och avstå från överarbete. Hennes etsning Växer upp är en liten pärla. Ulla-Carin Winter har valt att göra sin litografi Folkets hus till en lysande röd bild där färgvalet inte bara är dekorativt utan också ger politiska signaler. Nina Kerolas Sommarminne har drömmens, fantasins och sagans rekvisita när hon avbildar sitt ego med Musse Pigg-öron och andra lekfulla detaljer. Kerolas bilder är härligt okonventionella och fulla av humor, utförda i tekniken fotopolymer.

Alexandra Kern slutligen deltar bland annat med fp-gravyren Girls, en välkomponerad bild som förenar motivisk narrativa element med en säker bildkomposition. I andra blad i samma teknik är det naturen som lämnat fragment till sköna bildkompositioner. Alexandra Kern, Kerstin Bergman, Ulla-Carin Winter och Nina Kerola är definitivt namn att lägga på minnet inför nya grafikutställningar, förhoppningsvis redan vid den ovan nämnda Grafiktriennalen i Uppsala i höst.

Cristina Karlstam

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *